Afgelopen nacht tekende sportmerk Nike één van de langste en meest waardevolle sponsorcontracten in de sportgeschiedenis. Nike verlengde zijn huidige samenwerking met de Amerikaanse atletiekliga met maar liefst 23 jaar. De deal zorgt ervoor dat tot 2040 op alle wereld- en Olympische kampioenschappen de Amerikaanse atleten in Nike kleren getooid worden.
Officiële cijfers zijn er niet, maar volgens bepaalde bronnen zou het contract een waarde hebben tussen de 450 en 500 miljoen dollar. De huidige samenwerking, die liep van 2009 tot 2017, was “amper” 10 miljoen waard.
CEO van de Amerikaanse atletiekbond, Max Siegel, klonk opgetogen. “De steun van Nike is ongeëvenaard. We kijken uit naar onze samenwerking in dit nieuwe tijdperk.”
Ook Nike zelf heeft veel te winnen bij de deal. Hun “running”-afdeling is inmiddels goed voor een omzet van zo’n 4.2 miljard dollar per jaar, één van de sterkst groeiende segmenten voor het sportmerk.
Met gouden Olympiërs Sanya Richards-Ross, Allison Felix en Carmelita Jeter en Ashton Eaton en zilveren medaillist Galen Rupp verzekert Nike zich zo van heel wat visibility op de grote momenten in de atletiekgeschiedenis. Buiten de schoenen of spikes, moeten zij immers tot minstens 2040 in Nike-klederdracht over de piste dartelen op internationale kampioenschappen.